ניתוח כלכלי ומעשי האם שווה לקחת רכב מהעבודה כחלק מתנאי השכר.
מתחילים עבודה חדשה או מקבלים הצעה לשיפור התנאים?… האם כדאי לקחת רכב מהעבודה – לא בטוח!
החלטה על האם שווה לקחת רכב מהעבודה היא סוגיה שמעסיקה רבים מהעובדים בישראל, במיוחד אלו העובדים בחברות גדולות או בתפקידי ניהול.
מבחינה כלכלית בלבד, לפי חוקי המס הנהוגים כיום בישראל, התשובה לשאלה האם שווה לקחת רכב מהעבודה היא כנראה פשוטה וקצרה והיא לא.
זאת גם כאשר הרכב הוא חלק מצי הרכב של החברה, המנוהל על ידי ספק שירותי קצין בטיחות בתעבורה, המבטיח תחזוקה מלאה ונשיאה בכל ההוצאות הנלוות.
כמובן שיש עוד צדדים למטבע והתשובה על האם כדאי לקחת רכב מהעבודה יכולת להיות במקרים רבים כן.
לקריאה נוספת:
האם שווה לקחת רכב מהעבודה בהתייחס לתקנות המס הנוגעות לשימוש פרטי ברכב חברה
על פי תקנות מס הכנסה בישראל הנהוגות כיום, השימוש הפרטי ברכב חברה נחשב כהטבה לעובד, ולכן מחויב במס.
שווי ההטבה מחושב לפי נוסחה קבועה, אשר מתבססת על שווי הרכב ומדדי שימוש.
לדוגמה: שווי השימוש החודשי נקבע בהתאם לקבוצת הרכב, יכול לנוע בין סכומים שונים כפי שפורסם על ידי רשות המיסים.
משמעות הדבר היא כי העובד משלם מס נוסף על סכום זה, שמקטין את הנטו החודשי שלו.
לכן, רבים תוהים האם שווה לקחת רכב מהעבודה בהתחשב בעלות השלכות המס.
בנוסף, חשוב לציין כי הוצאות הדלק לשימוש פרטי נחשבות גם הן כהטבה עליה חל המס.
כלומר, אם העובד משתמש ברכב לצרכים פרטיים, הוצאות הדלק חייבות במס או מנוכות מהשכר הגולמי.
שוב, עולה השאלה האם שווה לקחת רכב מהעבודה כאשר מתחשבים בעלויות אלו.
דוגמה מספרית שאמורה להאיר את השאלה האם שווה לקחת רכב מהעבודה?
נניח שהעובד מקבל רכב חברה המשתייך לקבוצת רכב 2.
על פי נתוני רשות המיסים בישראל, שווי השימוש החודשי עבור רכב בקבוצה זו הוא כ-2,800 ש"ח (הסכום המדויק עשוי להשתנות, ולכן מומלץ לבדוק את הנתונים העדכניים באתר רשות המיסים).
אם שיעור המס השולי של העובד הוא 30%, המשמעות היא שהעובד ישלם מס נוסף של 840 ש"ח בחודש (30% מ-2,800 ש"ח) בשל שווי השימוש אשר נוסף להכנסתו החייבת במס
כך, העובד רואה ירידה בשכר הנטו שלו בשל המס הנוסף.
זה מעלה את השאלה האם שווה לקחת רכב מהעבודה כאשר מתחשבים בעלויות המס הנוספות.
השוואה לעלות רכב פרטי שמסבירה האם כדאי לקחת רכב מהעבודה
אם העובד היה רוכש רכב פרטי, הוא היה נדרש לשלם:
- החזר הלוואה או ליסינג פרטי: נניח 1,500 ש"ח בחודש.
- ביטוחים: כ-300 ש"ח בחודש.
- הוצאות אחזקה וטיפולים: ממוצע של 200 ש"ח בחודש.
- הוצאות נוספות: אגרות, טסט וכו'.
סך הכל, הוצאות חודשיות של כ-2,000 ש"ח.
במקרה זה, העלות הישירה של החזקת רכב פרטי עשויה להיות דומה או אפילו גבוהה מהמס הנוסף שמשלם העובד על רכב החברה.
לכן, השאלה האם שווה לקחת רכב מהעבודה תלויה בהשוואה אישית של העלויות והעדפות הנוחות.
חשוב לציין!
המספרים והנתונים בדוגמה זו הם להמחשה בלבד.
מומלץ לבדוק את הנתונים המדויקים באתר רשות המיסים או להתייעץ עם יועץ מס כדי לקבל מידע עדכני ומותאם אישית הן לגובה השכר והן לקבוצת הרכב הרלוונטית.
אז האם כדאי לקחת רכב מהעבודה כי זה ממש מרגיש כדאי?
על אף השיקולים הכלכליים נטו וחישובי המס והעלויות השונות התשובה לשאלה האם כדאי לקחת רכב מהעבודה יכולה להיות שונה כאשר מתחשבים בנושאי נוחות וביתרונות הנלווים לשימוש ברכב חברה.
קבלת רכב חברה בליסינג תפעולי מציעה לעובד שקט נפשי בנושאי תחזוקה, ביטוחים וטיפולים.
החברה דואגת לכל ההיבטים התפעוליים של הרכב, כולל טיפולים תקופתיים, תיקונים, ביטוח חובה ומקיף, ואפילו שירותי חילוץ במקרה הצורך.