ניהול צי רכב מקצועי משמעותו דרך בטוחה
למה כדאי גם לצי רכב קטן להעביר את הניהול לגורם מקצועי מוסמך?
נסיעה בטוחה יכולה להיות מושפעת משלושה גורמים עיקריים, מצב הרכב, מצב הדרך והסביבה, ותפקוד הנהג.
גם בדרכים האיכותיות והחדשות ביותר קורות תאונות בין רכבים חדשים נהוגים על ידי נהגים מנוסים.
בעוד הדרכים בישראל מנוהלות ומפוקחות על ידי רשויות המדינה ורשויות מקומיות ועיריות.
מצבם של הרכבים ותפקוד הנהגים מפוקח אומנם על ידי המשטרה וקיים מנגנון הכשרה לנהגים וטסט לרכב.
אולם בנוסף לכך לנסיעה בטוחה בכבישים תורמים גם גורמי פיקוח על ציי רכב גדולים.
הגורם המקצועי המפקח על פי החוק גם על תקינות הרכב וגם על תפקוד נהגי צי הרכב הוא קצין בטיחות בתעבורה.
תרומת החברות המספקות שירותי קצין בטיחות בתעבורה לנסיעה בטוחה, הוכחה מעבר לכל ספק ואף מעוגנת בתקנות התעבורה.
לקריאה נוספת:
נסיעה בטוחה של נהגי צי רכב תחת פיקוח
לשמירה על נסיעה בטוחה ונכונה, צי רכב המונה 20 או יותר רכבים כבדים או רכבי הסעת נוסעים וכד.
מחויב למנות קצין בטיחות בתעבורה לניהול צי הרכב.
גם בעליו של צי עם 40 רכבים פרטיים או 20 רכבים בגדלים שוני מחויב לכך.
ציי רכבי ליסינג, והשכרה מפוקחים על ידי קצין בטיחות בתעבורה אך יכולים למנות עד 250 כלי רכב.
זהו פיקוח שתפקידו ליצור את התנאים המיטביים על מנת לאפשר המשך רציף של שימוש ברכב גם ברך בטוחה וגם בדרך פחות בטוחה.
דרך בטוחה יותר עם נהגים ורכבים מפוקחים
נהגי ציי רכב חייבים לעמוד בקריטריונים נוספים מעבר לרשיון נהיגה ותקינות הרכבים מנוהל על ידי מערכות פיקוח.
בעוד נהג ברכב בבעלות פרטית נושא במלוא האחריות הן לנהיגתו והן למצב הרכב.
כאשר הרכב אינו בבעלותו המלאה של הנהג אלה שייך לצי רכב כל שהוא.
קיים מימד נוסף של אחריות הן על אופי הנהיגה והתנהגות הכביש של הנהג והן למצבו ותקינותו של כלי הרכב.
חלק מהאחריות נופל על בעלי צי הרכב באופן ישיר אלא אם כן מונה קצין בטיחות בתעבורה לשאת באחריות לרכבים.
מנהל מקצועי לצי רכב קטן לנסיעה בטוחה וייעול
כאשר מדובר בדרכים ציבוריות ולא בשטח תפעולי מצב הדרכים כאמור נתון באחריות גורמים שאינם הבעלים או נהגי הרכב.
מכאן שהגדרת דרך בטוחה היא פועל יוצא של מצב הרכבים ואופי השימוש בדרך בכל תנאי הדרך.
פעילות צי רכב (גדול או קטן) היא בעלת השפעה ישירה על התפוקה שלשמו קים צי הרכב.
צי רכב קטן שאינו מחויב במינוי מנהל מקצועי על פי תקנות התעבורה עדיין פועל כחלק בלתי נפרד מהמערכת של החברה.
גם כאשר מדובר ברכבים פרטיים וגם ברכבים גדולים הפעילות הרציפה ללא תקלות, קריטית לתפקוד החברה.
תאונות או רכב תקול מונעות, משבשות את התפקוד השוטף, ופוגעות בביצועי החברה.
כאשר לא מונה מנהל מקצועי לצי הרכב, הבעלים או המנכ"ל מחויבים לשאת באחריות לצי הרכב כולל ניהול יומיומי.
בין אם אלו רכבי עבודה או רכבים המשרתים את עובדי החברה גם כאשר הם מונים רק 10-15 רכבים.
הנטל של פיקוח וניהול צי הרכב דורש משאבי זמן ותשומת לב שעלולה במקרים רבים לפגוע בתפקידים נוספים של המנכ"ל או הבעלים.
בנוסף לכך התמודדות מול גורמי אכיפה וספקים נוספים המעורבים בתפעול כל הרכב (טיפולי אחזקה ודלק לרכב למשל).
מינוי מנהל מקצועי בעל הסמכה כקצין בטיחות בתעבורה לניהול צי הרכב. מאפשר לגורמי הניהול בחברה להימנע מלעסוק בענייני תפעול צי הרכב ולהשקיע את מלוא תשומת הלב והזמן לפעילות יצרנית.
לסיכום:
גם מצבו המכני של הרכב וגם התנהגות הנהג הפרטי או הרכב השייך שותפים לכך שהדרך בטוחה או שהיא טומנת בחובה סכנה.