התמודדות עם חוצפה של ילדים שמתרגלים לעשות דווקא להורים כבר מגיל צעיר
ילד בן שנתיים לא רוצה לאכול אינו בהכרח ילד חצוף שמנסה לעשות דווקא אולי הוא פשוט בודק גבולות
לעשות דווקא – איך להתמודד עם ילד חצוף בבית כאשר בגן ובבית הספר הוא ממש ילד טוב ובטח לא ילד חוצפן.
ילד קטן אשר מתרגל לעשות דווקא ולא מקבל תגובה הולמת עלול להתפתח לילד חוצפן גדול יותר, ממנו תשמעו תגובות כגון: למה לי? לא בא לי, אין לי חשק וכו'.
לעיתים התשובה הטובה ביותר לשאלה איך להתמודד עם ילד חצוף היא הדרכת הורים פרטנית למציאת מסלול התמודדות מותאם לגיל הילד וכן לאופי שלכם ההורים.
לעשות דווקא כבר מגיל צעיר ילד חוצפן או ילד מופרע
התמודדות עם ילד חצוף בבית בגיל צעיר מאוד אינה דומה להתמודדות עם ילד חצוף שלמד לעשות דווקא להוריו ומתחיל לישם התנהגות זאת במסגרות החינוכיות.
בין אם אתם ההורים מרגישים כי יש לכם ילד חוצפן כי ילדכם עושה דווקא בגיל הגן או בית הספר ובין אם בבית ילד בן שנתיים לא רוצה לאכול ואתם יודעים שהוא רעב ועושה דווקא.
סביר להניח כי הילד שלכם לא מופרע וייתכן שאינו סובל מכל תופעה חריגה מלבד הצורך בעזרה ממשית לזהות ולפגוש גבולות קצת יותר מוגדרים.
כל ילד ועל אחת כמה וכמה ילד עם קשיים עלול לצבור בלבולים מול מציאות שאינה ברורה ומוגדרת מספיק.
בתהליך ההתפתחות הטבעי של כל ילד מופיע שלב בו הוא כמעט מצופה לעשות דווקא אך תופעות אלה תלויות גיל ומצופות לעבור בשלבי התפתחות מוקדמים.
לא תמיד כאשר ילד בן שנתיים לא רוצה לאכול הסיבה היא כי הוא ילד מופרע או ילד חוצפן אך עליכם ההורים להיות קשובים וערים לילדכם.
במרבית המקרים ילד חצוף זוכה למגוון תגובות שליליות מסביבתו גם אם בבית ההורים הוא מתקבל כפי שהוא.
אחת הדרכים היא פנייה לקבלת הדרכת הורים אדלר באמצעותה ניתן לבנות מסלול משותף להורים ולילד על מנת להניח את התשתית ההתנהגותית שתאפשר שינוי והתמודדות עם ילד חצוף מבלי להעמיק את הפגיעה בילד.
איך להתמודד עם ילד חצוף בבית
לא ניתן לתת מרשם כולל שיתאים לכל ילד חצוף וכל משפחה, אך כהורים ראוי לנסות ולהתמודד עם התופעה מוקדם ככל האפשר בעיקר בשביל לחסוך מהילד את התגובות הסביבתיות האופייניות כלפי ילד חוצפן.
סגנון החיים המודרני משנה בקצב מהיר את מעמדו ומקומו של הילד ביחס להורים וכן ביחס לשאר בני המשפחה מצב שעלול לגרור חוסר בהירות ואף בלבול לגבי גבולות כבר מגיל קטן ביותר.
המעבר מהשלב בו מצופה מהילד לעשות דווקא כחלק מבדיקת הסביבה והגדרתו שלו עצמו ביחס אליה עלול להשתבש אם הילד לא מוצא תשובות התנהגותיות מתאימות מהסביבה ההורית.
אנו נוטים כיום לשים את הילד במרכז ולהכיל ולאפשר מגוון רחב של התנהגויות שבעבר הרחוק לא היו מקובלות.
יש לזכור כי על הילד, כל ילד, על ילד ביישן כמו על ילד חוצפן, על ילד מופרע וגם על ילד ממושמע לרכוש את הכלים על מנת שיוכל להתמודד ולבנות את דרכו במציאות החברתית שסביבו.
מתן מרחב פעולה חברתי בלתי מוגבל לילד קטן שטרם רכש את הכלים לפעול עצמאית במרחב החברתי עלולים להוביל אותו להתנהגות שתתפרש כחוצפה ואפילו תגרור את הסביבה להגדירו כילד מופרע.
וכן ללא התייחסות נאותה בגיל מוקדם זה עלול להתפתח לקושי חברתי הסתגלותי משמעותי בגילאים מאוחרים יותר.
שאלות נפוצות
נראה כי אם אתם ההורים מרגישים כי הילד שלכם חוצפן ואינכם מצליחים לסייע לו כדאי לשקול מיד סיוע בהדרכת הורים
לא! יכולות להיות סיבות רבות שילד בן שנתיים לא רוצה לאכול אבל זה יכול להיות קשור גם לתחילתו של שלב בו ילדים מצופים לעשות דווקא כחלק משלב ההתפתחות שלהם.
כן! יש הבדל בין ילד חוצפן לילד מופרע. חלק מהתנהגות של ילד מופרע היא חוצפה כלפי סביבתו. ילד מופרע הוא ילד שחווה קשיים חברתיים ואחרים באופן כזה שאינו מצליח לתפקד כמצופה מגילו הכרונולוגי וחוצפה יכול להיות רק אחד מביטויי ההתנהגות הלא מקובלת שלו.